KUASA VINCENT TAN

Tan Sri Vincent Tan antara tokoh korporat yang disegani oleh ramai orang. Beliau menguasai pelbagai sektor pelaburan seperti:
  1. Hartanah :Berjaya Land RM4.00
  2. Perjudian:Berjaya Sports Toto-Bukan mudah untuk mendapat lesen judi nombor di Malaysia.Syarikat perjudian terhebat ini bersaing dengan Pan Malaysian Pools Sendirian Berhad (DAMACAI) syarikat lumba kuda milik seorang Tamil terkaya di dunia iaitu Tan Sri Ananda Krisnan dan juga Magnum Corporation Berhad.
  3. Syarikat MITV:Saya percaya ramai masih ingat Astro mempunyai pesaingnya iaitu MiTV.Tetapi nampaknya syarikat yang mendapat lesen dan status MSC dari kerjaan ini tidak berjaya.Sekarang MiTV network sdn berhad sudah bertukar nama kepada U television Sdn Bhd.
  4. U Mobile:Syarikat ini mempunyai lesen 3G yang diperolehi daripada kerajaan pada tahun 2006.Tan Sri Vincent Tan menjadi pemegang saham terbesar dengan membeli pegangan NTT Docomo dan South Korea KT Corp dengan bayaran 200 juta US.Sebab itu,jika anda pergi ke Berjaya Times Square anda akan nampak logo U Mobile di bangunan tersebut.
  5. Berjaya Times Square:Sebuah shopping compleks terbesar di Malaysia.Begitu besar,sehinggakan boleh diletakkan roller coaster di dalamnya.Berjaya Times Square ini bergabung dengan Berjaya Hotel.
  6. Berjaya Hotel: Hotel bertaraf 5 bintang ini bukan lah murah untuk menginap.Ini kerana bilik yang paling murah untuk semalam penginapan hampir RM500 ringgit.Walaupun begitu saya buat personal coaching di Business Centre di sini.
  7. Berjaya Air:Tan Sri mempunyai syarikat penerbangannya sendiri.Walaupun tidak segah Air Asia tetapi ianya gah di Sabah dan Sarawak.
  8. Star Bucks:Berjaya Group adalah pemegang franchaisinya.
  9. 7 Eleven:Berjaya Group adalah pemegang lesen franchaisinya
  10. Singer:Keperluan barangan elektronik pun Tan Sri ada.Sya percaya beliau mesti ada mesin jahit Singer dirumahnya.
  11. Cosway:Syarikat MLM terkenal dan tertua di Malaysia.

Masih banyak lagi syarikat yang tidak saya beberapa ingat.Ini hanyalah sebahagian kekayaan yang beliau ada.Oleh yang demikian,bukanlah sesuatu yang mengejutkan mengapa tycoon ini rapat dengan Tun Mahathir ,Pak Lah dan Dato Seri Najib.Malahan saya pernah terserempak Dato Chua Soi Lek bertemu dengannya secara peribadi selang beberapa hari memenangi Presiden MCA.Walaupun kaya,saya nampak orangnya simple dan tidak meninggi diri .Dengan kuasa perniagaan dan political connection yang baik bukanlah mustahil Berjaya Corp akan betul-betul berjaya dalam perniagaannya.wallahualam.

So Belilah saham Berjaya Corp (dengan bersystem) recomend buy semenjak harga RM1.20.

Sekian.

ZAMSAHAM

0 comments: