Melayu Bersatu baru ekuiti Melayu Bertambah!

SAYA bukan pakar ekonomi seperti Anggota Majlis Penasihat Ekonomi Negara yang berkelulusan Oxford. Saya cuma anak kampung berjiwa Melayu tulen dan berkelulusan setakat Universiti Teknologi Mara (UiTM) tetapi saya telah berjuang hampir 30 tahun membela bangsa Melayu dan bumiputera serta rakyat Malaysia dalam semua aspek kehidupan demi kesejahteraan rakyat dan negara.
Saya berpendapat, soalan pokok paling sesuai pada hari ini adalah seperti berikut:
Soalan pertama: Mengapakah bangsa Melayu dan bumiputera menerima kuota 30 peratus dalam pemilikan ekuiti ekonomi negara dan mengapakah peratusan ini sentiasa diungkit-ungkit oleh segolongan bukan Melayu dan bukan bumiputera?
Soalan kedua: Mengapakah rakyat Malaysia bukan Melayu dan bukan bumiputera serta rakyat asing, diperuntukan pemilikan ekuiti ekonomi 70 peratus (40 peratus bukan bumiputera dan 30 peratus rakyat asing) dan kenapakah bangsa Melayu dan bumiputera, tidak pernah ungkit-ungkit soal peratusan ini?
Saya ketengahkan dua soalan pokok ini untuk kita cari punca dan sebab.
SOSIO-EKONOMI
Pada tahun 1957, penduduk negara kita adalah seramai 6.36 juta orang. Seramai 3.12 juta adalah bangsa Melayu dan bumiputera, 2.33 juta penduduk keturunan Cina, 690,000 keturunan India, dan 120,000 lagi lain-lain keturunan.
Pada tahun 1957 juga, seramai 1,666,969 penduduk di negara kita, tinggal dalam kawasan bandar. Malangnya dari jumlah ini, cuma 21 peratus sahaja adalah penduduk bangsa Melayu dan Bumiputera. Selebihnya, sebanyak 62.6 peratus adalah penduduk keturunan Cina, 12.8 peratus keturunan India, dan lain-lain keturunan sejumlah 3.6 peratus.
Maknanya, pada tahun 1957 majoriti bangsa Melayu dan bumiputera, masih tercerok di kampung dan belukar dengan kemudahan awam yang sifar, tidak ada air paip, tidak ada lampu elektrik, tidak ada jalan batu, tidak ada telefon, tidak ada klinik, sekolah pun masih macam reban ayam.
Pada tahun 1970, setelah negara kita merdeka 13 tahun lamanya, penduduk bangsa Melayu dan bumiputera dalam bandar hanya sebanyak 14.8 peratus, pada tahun 1975 baru jadi 18 peratus, dan pada tahun 1980 baru meningkat kepada 21.3 peratus.
Pada waktu yang sama, bilangan penduduk keturunan Cina yang tinggal di kota-kota pada tahun 1970 adalah 47.7 peratus, pada tahun 1975 jadi 50.8 peratus, dan pada tahun 1980 meningkat kepada 54 peratus. Peratusan penduduk keturunan India pun meningkat jauh lebih tinggi daripada peratusan bangsa Melayu dan bumiputera yang tinggal di bandar. Pada tahun 1970, sebanyak 34.6 peratus, pada tahun 1975 bertambah jadi 37.8 peratus, dan pada tahun 1980 meningkat lagi kepada 41 peratus.
Saya huraikan perangkaan antik ini untuk mendorong kita semua berfikir, bertanya dan menyoal diri sendiri: mengapa tidak ada antara kita yang berani mengatakan hakikat ini kepada rakyat Malaysia keturunan Cina dan India yang masih terus-menerus mendakwa kononnya bangsa Melayu dan bumiputera adalah anak emas kerajaan? Mengapa tidak ada kelompok pemuda bangsa Melayu dan bumiputera yang berani mempersoalkan: Inikah taraf kedaulatan tradisional bangsa teras, atau pribumi Malaysia?
Perangkaan mengenai jumlah kecil bangsa Melayu dan bumiputera yang tinggal di kota-kota ini, berbanding keturunan Cina dan keturunan India yang lebih tinggi, sudah cukup untuk membuktikan betapa daifnya bangsa Melayu dan bumiputera, walaupun bumi ini asalnya dikenali sebagai Tanah Melayu.
PERNIAGAAN
Perangkaan ini juga sudah cukup untuk membuktikan bahawa gedung-gedung di kota-kota di seluruh Malaysia pada hari ini, sebilangan besarnya adalah milik bukan Melayu dan bukan bumiputera; kereta besar yang menjalar di kota-kota pada hari ini, majoritinya adalah milik mereka; berjuta liter air paip di kota-kota pada hari ini, majoritinya merekalah yang minum dan guna; berjuta-juta watt tenaga elektrik di kota-kota pada hari ini, majoritinya mereka juga yang guna; bas, treler dan bulldozer yang sibuk lalu-lalang di kota-kota pada hari ini, sebilangan besarnya adalah milik mereka; sampaikan kedai runcit dan mini-market di kota-kota pada hari ini pun majoritinya mereka yang punya.
Saya tidak cakap kosong. Ini buktinya. Pada tahun 1970, jumlah bangsa Melayu dan bumiputera yang memiliki atau menyertai perindustrian, perlombongan, perkilangan, pembinaan, perniagaan, pemborong runcit, pengangkutan teksi, bas dan pengangkutan barang cuma sebanyak 14.5 peratus, dan meningkat kepada 39.9 peratus pada tahun 1975.
Sebaliknya, jumlah keturunan Cina dalam semua bidang yang saya sebutkan itu adalah sebanyak 69.4 peratus pada tahun 1970, dan merosot kepada 41.3 peratus pada tahun 1975. Pemilikan dan penyertaan keturunan India pada tempoh yang sama adalah sebanyak 6.0 peratus pada tahun 1970, dan menurun kepada 4.4 peratus pada tahun 1975.
Peratusan ini memang menunjukkan peningkatannya bagi penyertaan bangsa Melayu dan bumiputera. Tapi, peningkatan yang dibuktikan oleh perangkaan yang saya sebutkan ini, hanyalah dalam bidang perniagaan buat budu, buat keropok, buat cincalok, buat kicap, buat cili bo, buat tempe, buat serbuk kopi, dan lain-lainnya.
Maksud saya, peningkatan peratusan di kalangan bangsa Melayu dan bumiputera ini adalah peratusan dalam sektor yang asas. Peratusannya meningkat, sebab dulu peratusan penyertaan mereka sifar. Tapi, peratusan di kalangan keturunan Cina dan India nampak menurun, sebab mereka sudah tinggalkan perniagaan yang asas, dan memasuki perniagaan yang baru, di peringkat pertengahan dan di peringkat tinggi, di mana untungnya pun lebih lumayan dan besar.
Ini bermakna, bukan Melayu dan bukan bumiputera sudah menceburi perniagaan yang lebih menguntungkan, sedangkan bangsa Melayu dan bumiputera masih merangkak-rangkak untuk memulakan bisnes secara asas. Oleh sebab itu, bila kita tolak-campur, darab-bahagi, bukan Melayu dan bukan bumiputera adalah pihak yang terus-menerus mengaut kekayaan yang cukup besar di negara kita.
Tetapi, kalaulah ada pihak bukan Melayu dan bukan bumiputera yang hendak tuduh saya sebagai rasis, sebagai perkauman, atau kononnya sengaja hendak putar belitkan perangkaan, mari sama-sama kita singkap kembali satu lagi sejarah, beberapa tahun sebelum merdeka, dan pada tahun kemerdekaan negara kita.
Mantan Presiden MCA, Ling Liong Sik, pernah menulis dalam bukunya terbitan tahun 1995, dan mengatakan bahawa pada tahun 1937, iaitu 20 tahun sebelum negara kita merdeka, pelaburan etnik Cina di Malaysia pada ketika itu adalah sebanyak AS$200 juta, atau kira-kira RM700 juta.
Pelaburan kapitalis asing pada tempoh yang sama, adalah sejumlah AS$454.5 juta, atau lebih RM1,000 juta. Pelaburan bangsa Melayu dan bumiputera, Liong Sik tidak sebut. Maknanya, pelaburan bangsa Melayu dan bumiputera ketika itu adalah zero, kosong, atau sifar.
Lepas itu, Gomez dan Jomo Sundram menulis dalam bukunya terbitan tahun 1997 dan menegaskan bahawa, pada tahun 1950-an, syarikat-syarikat Eropah menguasai 65 peratus hingga 75 peratus daripada perdagangan eksport dan 60 peratus hingga 70 peratus perdagangan import di negara ini. Syarikat-syarikat etnik Cina menguasai 10 peratus daripada agensi eksport. Dan syarikat etnik India menguasai 2 peratus daripada perdagangan berkenaan.
Kedua-dua penulis ini juga menyatakan, bangsa Melayu pada ketika itu, langsung tidak memiliki sebarang ekuiti dalam mana-mana perdagangan. Sekali lagi, ini bermakna pelaburan bangsa Melayu dan bumiputera ketika itu adalah zero, kosong dan sifar.
Laporan Jabatan Statistik Kuala Lumpur bagi tahun 1958-1969, pula menyatakan, pada tahun 1957, etnik Cina menguasai ekonomi Malaysia secara kukuh, sementara bangsa Melayu masih dalam kemiskinan. Maka jelaslah kepada kita semua, bahawa pada tahun bangsa Melayu dan bumiputera semua menjeritkan perkataan Merdeka, Merdeka, Merdeka, bangsa Melayu dan bumiputera pada ketika itu, langsung tidak memiliki apa satu pun pelaburan di negara mereka sendiri.
Dengan itu, adakah salah dan adakah dosa besar, kalau bangsa Melayu dan bumiputera diberikan keistimewaan untuk memiliki ekuiti sebanyak 30 peratus dalam zaman merdeka? Oleh sebab itu juga zalim atau menindaskah kerajaan, kalau keturunan Cina dan keturunan India yang memang sudah memiliki perniagaan sejak sebelum merdeka diberikan peratusan yang lebih besar daripada bangsa Melayu dan Bumiputera, yang ketika itu masih papa kedana dan masih merempat-rempat di tanah airnya sendiri?
Berdasarkan fakta dan hakikat seperti ini juga, adakah salah, dan adakah jadi dosa besar, kalau kebelakangan ini wujud beberapa pertubuhan yang bangkit untuk mempertahan, melindungi, serta memperkasakan hak-hak sosio-ekonomi dan politik bangsa Melayu dan bumiputera?
Saya kemukakan pertanyaan ini, sebab sekarang sudah muncul segelintir bangsa Melayu yang cerdik, pandai, dan intelektual, yang mula buat kenyataan dan tuduhan terhadap Perkasa, kononnya pertubuhan seperti Perkasa adalah NGO berhaluan kanan, walaupun Perkasa bergerak untuk mempertahan, melindungi serta memperkasakan hak-hak bangsa Melayu dan bumiputera.
REALITI SEMASA
Pada waktu yang sama, realitinya pada hari ini jumlah penduduk Malaysia pada tahun 2010 adalah seramai 27,565,821. Bangsa Melayu dan bumiputera masih kekal sebagai penduduk majoriti Malaysia pada kadar 66.7 peratus, sementara rakyat keturunan Cina 24.6 peratus, dan rakyat keturunan India 7.4 peratus. Bagaimanapun, kita semua juga insaf pada tahun yang sama jumlah pemilikan ekuiti bangsa Melayu dan bumiputera dalam sektor korporat masih belum mencapai sasaran 30 peratus.
Dengan itu, bila saya dan bila Perkasa terus berjuang untuk mempertahankan kedudukan sosio-ekonomi bangsa Melayu dan bumiputera, saya bukan rasis dan Perkasa bukannya NGO perkauman atau berhaluan kanan. Saya dan Perkasa bertindak sebab bangsa Melayu dan bumiputera secara relatifnya masih daif, masih tertinggal dan masih perlukan pembelaan pemerintah.
Oleh sebab itu, kalau pada hari ini bangsa Melayu dan bumiputera dapat ekuiti 30 peratus, ini bermakna ekuiti ini tidaklah sebanyak mana kerana dulu-dulunya mereka memang benar-benar papa kedana. Oleh sebab itu juga, kalau hari ini bukan Melayu dan bukan bumiputera dapat ekuiti 70 peratus, ini bermakna kerajaan kita cukup adil kerana walaupun mereka sudah terkedepan sejak sebelum merdeka, masih tetap diberikan ekuti yang besar pada zaman merdeka.
Ini membuktikan bahawa, walaupun mereka minoriti, kerajaan tetap tidak menindas mereka, dan bangsa Melayu serta bumiputera juga tidak mencemburui peratusan ekuiti bukan Melayu. Ini juga bermakna, bukan Melayu sepatutnya bersyukur, sebab kekayaan bumi yang kedaulatan tradisionalnya dimiliki oleh bangsa Melayu dan bumiputera terus-menerus mereka nikmati tanpa siapa hendak ancam atau ganggu mereka.
Ini bermakna bahawa keselamatan ekonomi bukan Melayu terus terjamin sejak sebelum merdeka, sampai selepas merdeka. Ini juga bermakna bahawa keselamatan ekonomi bangsa Melayu dan bumiputera masih berada di tahap yang perlu diperkukuh dan diperkasa.
Dengan itu, saya cukup yakin, golongan bukan Melayu dan bukan bumiputera yang tidak pernah jemu-jemu mempertikaikan ekuiti 30 peratus yang dikhaskan kepada bangsa Melayu dan bumiputera pun menyedari dan menginsafi hakikat dan fakta ini. Saya juga cukup percaya, golongan bangsa Melayu dan bumiputera yang kini bersekongkol untuk menyemarakkan api kebencian terhadap bangsa Melayu dan bumiputera, menerusi isu pemilikan ekuti 30 peratus pun faham dan amat insaf akan fakta dan hakikat ini.
Lantaran itu, saya juga cukup yakin dan cukup pasti, bahawa puak-puak bukan Melayu, bukan bumiputera, serta segolongan bangsa Melayu dan bumiputera yang kini mempertikaikan isu pemilikan 30 peratus ekuiti ekonomi bukannya atas sebab kononnya mereka tertinggal, tertindas atau dianak-tirikan di negara bertuah ini. Sebaliknya, mereka bertindak menyemarakkan sentimen ini, semata-mata atas motivasi politik, atas motivasi kekuasaan, supaya rakyat membenci kerajaan dan supaya mereka pula dapat jadi kerajaan.
Oleh sebab itu, saya amat insaf dan amat yakin, bahawa sebilangan rakyat Malaysia tidak akan terikut-ikut dengan perbuatan dan tindakan puak-puak ini. Tidak ada kerajaan yang lebih adil dalam dunia ini, melainkan pemerintah Malaysia pada hari ini. Tidak ada bangsa teras yang lebih budiman di dunia ini, melainkan bangsa Melayu dan bumiputera. Oleh sebab itu, marilah sama-sama kita menuju destini hidup yang sama, iaitu untuk memelihara dan mempertahankan kemerdekaan negara kita dan kedaulatannya, pada sepanjang masa.
Pada hakikatnya, hasrat dan semangat perlembagaan menuntut equitability atau kesaksamaan bagi semua kaum dalam pegangan equitable stake ekonomi negara. Ini bererti equitable stake bagi bangsa Melayu dan bumiputera dalam ekonomi negara ini mesti mencapai tahap penguasaan, iaitu lebih daripada 50 peratus dan bukannya setakat 30 peratus sahaja. Angka 30 peratus itu hanya sebagai satu threshold untuk menuju kepada tahap equitability yang lebih tinggi.
Semenjak merdeka hingga kini, iaitu dalam masa 50 tahun yang lampau, kerajaan telah mengorak beberapa langkah seperti menggubal Dasar Ekonomi Bumiputera sebagai initiative economic redress, dengan menggunakan affirmative policies dan kuota sebagai strategi. Semua dasar-dasar tersebut walaupun tidak begitu sempurna kerana mengalami ketirisan dalam pelaksanaannya, terbukti telah mencapai kejayaan yang agak signifikan. Tinggal lagi, semua dasar itu perlu dilipat ganda, diperluas, diperkemas dan dipelbagaikan lagi untuk menghadapi keadaan yang lebih mencabar.
CADANGAN
Maka saya mencadangkan perkara-perkara berikut:
* Semua dasar ekonomi hendaklah disandarkan kepada Perlembagaan Persekutuan untuk memastikan agenda bangsa Melayu dan bumiputera dipupuk dan bukannya diabai atau terus dimansuhkan.
* Tuntutan Perlembagaan Persekutuan hendaklah menjadi sebahagian daripada terma rujukan atau term of reference kepada semua dasar negara terutama sekali dasar-dasar ekonomi.
* Dasar-dasar afimatif atau affirmative policies dan tindakan afimatif atau affirmative action perlu dilipat ganda, diperluas dan dipertajamkan lagi.
* Kesaksamaan atau equitability mesti menjadi paksi kepada dasar ekonomi.
* Semua organisasi amanah atau trust organisation yang pernah ditubuhkan dengan banyaknya seperti Mara, UDA, SEDC dan sebagainya hendaklah diperkasakan semula dan ditugaskan untuk mencapai agenda bangsa Melayu dan bumiputera.
* Oleh kerana usaha-usaha kerajaan sahaja tidak memadai, sektor swasta juga hendaklah terikat dengan agenda bangsa Melayu dan bumiputera sebagai Agenda Negara.
* Institusi-institusi Pelajaran Tinggi (universiti-universiti) swasta di negara ini harus tertakluk dan melaksanakan segala kuota penempatan mengikut dasar kerajaan.
* Jika dasar-dasar kerajaan dipantau dan disandarkan kepada Perlembangaan, sensitiviti politik tidak harus menjadi konstrain, sebab Perlembagaan adalah konsensus nasional berlandaskan national collective conscience.
* Agenda bangsa Melayu dan bumiputera hendaklah menjadi Agenda Negara untuk mencapai kestabilan dan kesejahteraan negara yang mampan atau sustainable.
Demikian huraian saya mengenai sosio-ekonomi bangsa Melayu dan bumiputera. Moga-moga semua ini jadi renungan kepada kita semua, dan moga-moga semua ini akan diterjemahkan kepada strategi dan tindakan oleh pihak pemerintah.
(Rencana ini adalah petikan kertas ucapan Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali di Simposium Dilema Melayu, Pusat Dagangan Dunia Putra, pada 12 Februari 2011)

Komen zamsaham:
Sama-samalah bersatu memperjuangkan hak kouta untuk orang -orang melayu terutama dari segi ekonomi dan juga pendidikan.Jangan sampai tiada lagi UITM,dan termasuk kouta permohonan saham kepada Bumiputera yang berpunca dari perbalahan sesama melayu.Apabila melayu lemah,semua hak mudah tergadai...Wallahualam.

3 comments:

SAYA SOKONG

-Fayasodlam Ledang

Anonymous
May 24, 2012 at 3:15 PM comment-delete

sangat menarik.bumiputera wajib sedar,bukan harus....besamalah kita memajukan tanah air sendiri.jgn hanya menharapkan kerajaan atau pihak luar..

Anonymous
June 6, 2012 at 2:24 AM comment-delete

Menarik..Tapi betul ke statistik saudara ni....realitinya pada hari ini jumlah penduduk Malaysia pada tahun 2010 adalah seramai 27,565,821. Bangsa Melayu dan bumiputera masih kekal sebagai penduduk majoriti Malaysia pada kadar 66.7 peratus, sementara rakyat keturunan Cina 24.6 peratus, dan rakyat keturunan India 7.4 peratus?..dari sumber mana?. Bukan Bangsa Cina dan Melayu sudah hampir sama?

Anonymous
June 10, 2012 at 6:02 PM comment-delete