FCPO VS SAHAM

Apakah perbezaaan diantara FCPO/FKLI dan Saham?
  1. Perbezaan yang begitu ketara antara keduanya ialah saham sehala manakala pasaran hadapan dua hala.
  2. Kenapa pasaran saham dikatakan sehala sahaja? ini kerana di Malaysia,pelabur hanya boleh menjana keuntungan dengan menjual semula saham yang dibeli pada harga yang lebih tinggi.Jika jual pada harga rendah,confirm anda akan mengalami kerugian.Pendek kata,jika saham naik anda untung.Jika saham turun,anda rugi!

Untuk makluman anda sebenarnya pasaran saham dinamakan sehala disebabkan kerajaan Malaysia melalui Bursa Malaysia mengharamkan 'Short Selling'.Jika dibolehkan seperti di US,maka Bursa Malaysia juga boleh dikatakan dua hala.

  1. PASARAN FUTURE MARKET,atau dikenali sebagai pasaran hadapan adalah pasaran yang anda boleh menjana keuntungan tidak kira semasa pasaran naik atau pun turun.Pasaran hadapan ini adalah suatu pasaran yang menemukan dua pihak(Pembeli dan penjual) menetapkan harga komoditi/asset sekarang,tetapi dihantar/diclosedkan pada masa hadapan yang sudah dipersetujui.Itu dari perspektif Hegder.
  2. Dari perspektif spekulator anda hanyalah inginkan keuntungan dari Short(Jual Dulu beli kemudian) atau Long (Beli dahulu jual kemudian).
  3. Pasaran hadapan di Malaysia yang aktif adalah FCPO(Future Crude Palm Oil) dan FKLI(Future Kuala Lumpur Indeks).
  4. Untuk setiap satu point turun- naik FCPO bersamaan untung atau rugi RM25. Manakala untuk indeks RM50.

Oleh yang demikian,sebagai seorang pelabur anda mempunyai pilihan samaada hendak 'bermain' saham atau pun berspekulasi di 'Future Market'.Kedua-duanya akan diajarkan oleh En Zamsaham.

So,sesiapa yang bijak mentafsir turun-naik pergerakkan samaada indeks Bursa Malaysia dan Minyak Sawit ,bolehlah menyertai program BJS di Hotel Pan Pacific Hotel dan PWTC nanti. Wassalam, Teamzasaham.

0 comments: