ORANG FELDA KAYA JIKA...?

Chart paling atas adalah chart yang saya postkan di laman Facebook saya pada bulan OCT 2010.Ketika itu harga berada pada 2700 level.Daily trend dapat memberikan kita idea kemana arah pasaran utama akan bergerak.Just refresh teknik yang ada untuk mengenalpasti arah trend:
  1. Teknik ZC-GZC Trend harga dijangka akan mengalami kenaikan.Manakala DZC,trend harga dijangka akan mengalami penurunan.
  2. Support & Resistant-Pelabur perlu mengetahui paras-paras halangan dan sokongan sesuatu harga.Ini penting supaya kita dapat mengenalpasti 'kawasan' harga yang sesuai untuk kita long ataupun short.
  3. Trendline-Dengan menggabungkan beberapa point tertinggi dan terendah,pelabur dapat melihat arah trend pasaran.Walaupun simple,perlu diingat trendline mampu menunjukkan kekuatan harga untuk naik ataupun turun disamping bertindak sebagai support dan resistant line juga.
  4. Price pattern- pergerakan harga akan membentuk beberapa pattern yang boleh menunjukkan 'reversal' atau continuation harga sesuatu trend pasaran.
Saya galakkan pelabur memahami 4 perkara diatas.Disamping itu juga memahami short term,mid term dan long term trend juga penting. Okey,berbalik pada chart diatas,dahulu saya awal lagi menjangkakan harga sawit akan naik ke paras atas RM3000 dari paras RM2600.
  • Ketika itu cuaca hujan lebat dan banjir terburuk melanda negara Bangladesh.Malapetaka ini menyebabkan berjuta rakyat terpaksa dipindahkan.Dari sini,keadaan cuaca pasti akan memberikan impak kepada pergerakan harga komoditi dunia.
  • Saya ada pulang beraya ke rumah keluarga angkat di Kampung Parit Lapis Simis di Batu Pahat.Saya ada menyampaikan berita kepada ayah dan abang angkat saya yang harga minyak sawit mentah akan naik ke paras RM3000 dan berkemungkinan mampu lebih dari itu.Mereka pelik,bagaimana saya yang bekerja di 'bank' boleh tahu akan pergerakan harga sawit!...Jawapannya,ini kerana saya juga berada dalam bidang sawit cuma keadaannya sahaja berbeza.(Pasaran Hadapan Minyak Sawit Mentah Malaysia)
  • Hari ini,pastinya mereka tersenyum kerana harga sudah pun naik melebihi dari RM3000 dan mencecah sampai RM3905 baru-baru ini.
Melalui Carta kedua di atas juga,saya menjangkakan harga akan berlaku penurunan jika tidak melepasi paras halangan 'hebat' RM3912.Jika melepasi paras ini,harga sawit dikira 'upper band' dan merupakan zaman 'super bull' minyak sawit Malaysia! Teknik yang saya aplikasikan simple,kerana pemahaman kepada emosi dan tindakkan pelabur disetiap paras harga adalah penting.Apa yang saya buat adalah mendapatkan Channel Uptrendline dan Teknik simple ZC. Jika harga tidak berjaya melepasi paras 3912,berkemungkinan akan turun semula keparas RM3712.Penurunan yang berlaku dibawah paras 3712 boleh saya kira sebagai major correction dengan jangkaan target paras sokongan RM3300-RM3400.Walaupun turun, perlu diingat harga FCPO masih dikira tinggi berbanding harga terendah 2009 yang lepas RM1400!
Yang Menariknya... Dengan pertumbuhan ekonomi dan permintaan dunia terhadap Minyak Sawit dari Malaysia,saya percaya harga akan cuba bertahan di jajaran yang agak stabil (+-RM3500) dengan super support pasaran hadapan adalah pada paras RM3000. Jika harga berada pada paras atas RM3000,tidak kira musim buah lawas atau tidak,pastinya ramai orang Felda yang akan kaya!...inilah harapan Dato' Seri Najib kita dan pastinya harapan semua warga FELDA.
#Sila rujuk carta diatas untuk pemahaman dengan lebih lanjut.
zamsaham OSK JB

2 comments:

Bukanlah mustahil untuk melihat harga CPO mencecah 3500 semula..

Walaupun ramai yang beranggapan harga akan naik disebabkan oleh masalah cuaca dan juga buah yang lawas..

January 28, 2011 at 1:54 AM comment-delete

Kaya hanya sementara kerana sistem wang dunia hanya kertas yang susut nilai dengan masa. Oleh mengubah wang ini kepada yang lebih intersic adalah penting untung jangka panjang: emas,perak,timah,petrolium,tanah,asset bagunan dan sebagai nya. Jika ia di gunakan untuk modal perniagaan mungkin lebih pesat lagi berkembang JIKA KENA GAYA. ASN & ASB adalah mudah untuk amature. Skim skim yang menjanji bukan bukan risikpnya tinggi.

Anonymous
July 31, 2012 at 8:51 PM comment-delete