SAHAM KORPORAT MELAYU

Semalam,semasa membelek surat khabar Metro,saya ada terperasan satu topik yang amat menarik untuk dikongsi.Tajuknya berkenaan dengan saham terbitan baru yang bakal disenaraikan di Bursa Malaysia pada tahun ini. Menurut Datuk Awang ,Timbalan Menteri Kewangan Malaysia memaklumkan ada 4 company akan listing pada tahun ini.Company tersebut ialah;-
  1. Ascendsys Sdn Bhd -sebuah company yang terlibat dalam bidang ICT
  2. Pelasari Corporation Sdn Bhd-Terlibat dalam bidang Marine
  3. Taiace Corp-Supply metal stamping Component
  4. FASK Cap Group.-Anak syarikat The Royal Mint Malaysia dan associated company dengan Heitech Padu Berhad

Pada hemat saya,disamping menambahkah kredibiliti syarikat biasa kepada 'public listed',ianya secara tidak langsung menunjukkan ada syarikat Melayu yang layak disenaraikan di Bursa Malaysia.Ini kerana setiap kali Prospektus keluar,majoriti tokeynya adalah kaum Cina(termasuk dari Negara China pun ada).Baru-baru ini,TAMBUN,BENALEC yang naik melebihi 20% masa 'opening price' adalah company tokey cina.

Yang menariknya,Skim Jejak Jaya Bumiputera ini adalah idea Dato Najib.Yang pasti company ini ada juga dapat contract dan kerja-kerja dengan kerajaan.Sekurang-kurangnya imej syarikat pastinya baik.

Apapun,untuk kategori saham baru (IPO) timing adalah amat penting.Kita boleh untung berpuluh persent dalam masa sehari semasa hari penyenaraiannya.

BAGAIMANA NAK BELI SAHAM INI?

  1. Anda boleh dapat special allocation jika anda adalah pekerja/vendor/contractor syarikat ini.Biasanya company akan beri 'pink form' atau pun 'blue form'.Yang mana jika anda ada form ini,bermaksud jika anda subscribe anda confirm dapat saham ini.
  2. Beli Melalui ATM Machine:Dunia sekarang makin canggih.Jadi pelabur sudah tidak perlu bersusah payah hantar borang permohonan IPO ke 'issuing house' lagi.Anda boleh memohon secara terus melalui ATM Machine,dengan syarat anda mesti ada akaun CDS.
  3. MEMOHON SECARA BLOK:Orang biasa beli saham dalam kuantiti unit dan lot.Jika anda inginkan dalam bentuk yang besar (juta-juta unit)anda boleh memohon terus dengan placement agent.
  4. Saham peruntukan MITI:Saham yang bakal disenaraikan biasanya akan memperuntukkan sebahagian saham company (biasanya 15%) ke Kementerian Perdagangan dan Industri(MITI) untuk diagihkan kepada Bumiputera yang layak.Saya baru-baru ini ada membantu hampir 2 juta saham Malaysian Heavy Engineering dan 24Juta saham Petronas Chemical Berhad.Sekarang ,semuanya tersenyum riang kerana sudah untung berpuluh percent tidak sampai 4 bulan!

Jadi, pelabur digalakkan membaca kandungan prospektus dengan betul.Ini kerana ditakuti anda membeli IPO yang kurang berkualiti.Apapun ,saham-saham IPO ini biasanya banyak diapungkan ketika pasaran sedang rancak yang mana kadang kadang saham tidak berkualiti pun boleh naik sehingga beratus percent seawal seminggu penyenaraiannya!

So,Semoga saham dibawah SKIM JEJAK JAYA BUMIPUTERA ini akan disenaraikan pada timing yang cantik..

Sekian

Zamsaham

3 comments:

Bagaimana dgn ABM Fujiya Bhd?

Anonymous
January 19, 2011 at 5:29 PM comment-delete

IPO nie banyak depend on the sentiment pasaran...
perceptions and emotion.

Jika ABM Fujiya listing dengan mood pasaran apada awal bulan 1 dan sekarang....kebarangkalian naik adalah tinggi.

Kalau tidak..mungkin ada penurunan.

Apapun,Fundamental pastinya memaikan peranan dalam jangka masa panjang.

January 21, 2011 at 7:01 AM comment-delete

old towb bhd ok ke.saya nak apply.berapa agak2 up bila buka.excited ni

Anonymous
May 24, 2011 at 2:43 PM comment-delete