2 orang yang KECOH sebab Tarif Elektrik Naik!

Sebab tu suruh belajar saham ...TARIF elektrik NAIK...berita buruk pada sesesengah orang dan menjadi berita gembira kepada pemegang saham TENAGA...ini hari naik lebih RM1.00!!! tertinggi pagi ini RM12.60 dan dijangka harganyaka akan terus kekal berada atas Rm11.00 untuk beberapa tahun mendatang..

# sebab tu suruh belajar saham...harga Tariff naik jangan mengeluh!...Berita gembira kepada yang faham dan join beli saham TENAGA!


Itu adalah petikan yang saya coretkan di Facebook zamsaham.

1 orang mengeluh tak sudah-sudah dan mengatakan kerajaan tidak betul dan sebagainya. Marahkan juga pasal isu gula Naik..Minyak Naik dan sekarang tarif elektrik Naik.hah! padan muka semua yang sokong kerajaan barisan Nasional!..

itulah kata-kata di sekrang ini hot di mana-mana media sosial yang saya anggap adalah orang yang hanya tahu mencari alasan dan tidak tahu mencari jawapan. Minta maaf sebab kena berterus terang sekali sekala.Ini kerana 'kebanyakkannya' tidak faham apa yang dimaksudkan dengan istilah Allah Maha Adil.

Walaupun harga minyak Naik ada orang Indon yang saya kenal yang tiada permit sah boleh menjalankan perniagaan dan juga hidup mewah seperti orang yang di Malaysia.Konsepnya mudah,mesti rajin berusaha dan mesti juga ada ilmu. Jangan sentiasa salahkan orang lain bagi setiap masalah yang timbul.

Saya ada juga memberikan tips lawak kepada penghisap rokok Dunhill yang datang ke kelas fenomena saham saya baru-baru ini. Saya ada beritahu cara menyelesaikan masalah kepada penghisap rokok yang sentiasa risau harga rokok naik setiap tahun adalah dengan membeli saham BRITISH AMERICAN TOBACCO(BAT).Ini kerana jika harga rokok dinaikkan ,Perokok akan tetap merokok dan berasa tertekan kerana harga rokok naik TETAPI ramai yang tidak tahu sebenarnya harga saham BAT akan NAIK. Kenapa naik?...disebabkan keuntungan syarikat akan bertambah,apabila keuntungan syarikat bertambah,dividen kepada pemegang saham akan bertambah.Maka apabila dividen bertambah orang ramai terutama pelabur-pelabur institusi akan membeli saham BAT ini.

Pendek cerita, Perokok Saham perlu membeli saham BAT untuk offset kenaikan harga rokok di kemudian hari.

Inilah juga cerita kepada 1 orang yang HAPPY apabila kerajaan NAIKKAN TARIF ELEKTRIK..satu berita gembira kepada semua pemegang saham TEnaga Nasional Berhad. Harga Tarif elektrik naik, berita gembira kepada pemegang saham Tenaga Nasional berhad sebab dividen akan naik dan harga sahamnya pun akan NAIK!

Sama kes,orang yang malas belajar dan sering cari alasan apabila menjadikan isu pembangunan Nusajaya yang kononnya dikuasai oleh orang asing. Apa hendak susah-susah. Beli sahaja saham UEMLAND berhad maka jika projek pembangunan berjalan dengan lancar, dan dijual hartanah kepada orang asing..jangan risau sebab anda boleh beli saham UEMLAND ini. Takkan anda hendak risau bila hartanah dan projek-projek anda mendapat permintaan yang hebat!?... Risau jika anda tiada saham UEMLAND...kepada yang ada saham UEMLAND sudah tentunya akan HAPPY kerana dividen akan naik dan harga saham pun akan NAIK.!

Berbalik pada tarif elektrik naik dan harga saham...Kita kalau terkesan dengan masalah ini,jangan risau dengan masalah ini..kerana Allah Swt Maha Adil..
Kita beli saham Tenaga Nasional berhad tu...masih ingat itu hari di kelas Advance Fenomena Saham,saya ada kaji saham TENAGA ini dan ketika itu harga RM8.50 sahaja..atau modal RM850 sahaja untuk 100 unit sahamnya. Ini hari sudah naik ke RM12.00...dan saya percaya untuk keseluruhan tahun 2014 harga akan kekal atas RM11.00



Gambar: Ceramah Saham di Universiti 

gambar: Zamsaham di Lecture Hall

Okey, jangan risau dengan barang-barang naik tetapi risaulah dengan diri sendiri bagaimana hendak naikkan dan tingkatkan ilmu pengetahuan kita.Ini kerana bila ada ilmu dan pengetahuan dan ada usaha.Insha Allah kita tidak akan terasa dengan kenaikan tariff ini..Pokok pangkalnya jangan salahkan orang,jangan kita buruk sangka TETAPI carilah jawapan kerana Allah itu Maha Adil kepada hamba-hambanya!..

# cari jawapan dan jangan cari alasan untuk kita maju dan berjaya di dunia yang sementara ini.

Sekian.

Zamsaham
JB-KL-Sabah

3 comments:

saham nie...bgus....beli dr tren bru nk jd....

December 4, 2013 at 7:49 AM comment-delete

Beli saham ni...orang dah tak pakai lilin dah.

December 9, 2013 at 2:37 PM comment-delete

sayala yg malas belajar sahm tu. Sekarang ni ternganga nengok org buat duit. Kalo paham kan senang. TAkpe nanti suruh anak blajar.

December 13, 2013 at 3:11 PM comment-delete