MENGAPA US TIDAK BOLEH BANKRUPT MACAM GREECE?

Masalah yang sedang menghantui dunia kewangan hari ini ialah masalah yang melanda salah sebuah dari 11 negara EU iaitu Greece.Negara ini diambang kegagalan membayar hutang luar negaranya yang bernilai 300Billion Euro.Greece sudah pening! US pula mempunyai hutang luar bernilai hampir 12trillion US tetapi masih lagi steady dan berdiri dengan bongkaknya.Walhal hutang America berpuluh kali ganda lagi banyak berbanding Greece.

Mengapa US tidak perlu risau tentang hutang yang banyak ini?

  1. US tidak perlu pening kepala untuk membayar semua hutang luarnya.Ini kerana bila sampai time hendak bayar,mereka tinggal suruh bank negara (Federal Reserve) untuk cetak duit sebanyak mana yang mereka suka.
  2. Walaupun negara mereka negara yang paling tinggi didunia belanjawan deficitnya(lebih banyak berbelanja berbanding pendapatan),tetapi mereka masih dikira negara kuasa dunia.
  3. US negara paling banyak mengimport barang dari negara lain.Mereka kuat berbelanja,tetapi negara mereka tetap dikira kaya.PELIK
  4. Jepun,negara paling banyak simpan duit(economy surplus) dan pengeksport terbesar dunia didalam masalah kegawatan ekonomi akibat kurang mengeksport produknya ke US.Jepun juga terpaksa memastikan nilai duitnya rendah supaya barang dapat dijual lebih murah dan meluas.
  5. Malaysia baru berapa kali pengumuman belanjawan deficit,ramai orang dah complain..
  6. Pada saya deficit(US) atau surplus(Jepun) tidak penting.Yang penting berbelanja dengan baik dan menyimpan sekadar jumlah yang perlu untuk emergency.Boleh hidup aman damai takda perang macam di Iraq,boleh senang buat ibadah,boleh berhari raya tiap2 tahun..keluarga bahgia dah cukup bagus..

Masalah Greece atau apa jua masalah dunia ini,pasti ada siperancang yang akan mengambil kesempatan dari setiap masalah.Yahudi sepandai-pandai pembuat helah dan system!Ini hanyalah sebahagian system untuk memastikan mereka boleh menguasai dunia!

Sekian.

ZAMSAHAM

1 comments:

"US tidak perlu pening kepala untuk membayar semua hutang luarnya.Ini kerana bila sampai time hendak bayar,mereka tinggal suruh bank negara (Federal Reserve) untuk cetak duit sebanyak mana yang mereka suka. Walaupun negara mereka negara yang paling tinggi didunia belanjawan deficitnya(lebih banyak berbelanja berbanding pendapatan)"

Lebih banyak duit di pasaran bermakna lebih banyak juga jumlah hutang!

Lebih banyak jumlah hutang bermakna lebih banyak duit yang diperlukan dipasaran untuk bayar hutang + bunga!

May 28, 2010 at 4:27 PM comment-delete